torsdag 6 mars 2014

Ukraina och Ryssland


Bakgrund 


Just nu så går det väldigt mycket snack om Ryssland och Ukraina.Det finns en ö som heter Krim och där finns det många som kallar sig för ryssar och nu så har ryssland skickat militärer och det är väldigt oroligt där. Och dom som bor där får inte rör sig som dom vill och Ukraina har sagt om det fortsätter som dom gör så kanske det blir krig. Det har varit så ganska länge för att Ryssland inte vill att Ukraina ska vara med i FN och Krim har ju varit Rysslands förut och Det var ... som gav bort Krim.


Eget resonemang 


Jag tycker att att Ryssland har fel för att dom gav bort Krim och dom har redan mycket mark och behöver inte mer men Ukraina inte har så mycket. Jag skulle inte våga bo eller vara i Ukraina för att det är så oroligt. Men om jag var Ryssk så skulle jag villa att demostrera för att jag tycker att dom har fel men jag kan fatta att man inte vågar för att dom har så hög makt.Jag tycker att Ryssland ska sluta och låta Ukraina vara och låta dom vara med i FN om dom vill. Men omRyssland inte vill det så kan dom dela på Ukraina och ge en del till Ryssland så skulle allt att sluta och då skulle dom få vara själv men jag kan fatta att dom inte vill för att dom har inte så mycket mark och så ska dom dela det dom har med ett land som är ett utav världens största land.
Jag




Länder runt omkring 

Jag kan tror men hoppas inte att han attackerar några länder runt om kring eller något för att exempel Sverige har inte förberett sig så bra, vist dom har skickat några plan och militärer men det kommer inte att räcka för att skydda oss om Ryssland.
Jag tycker inte heller att Obama som är USA president ska lägga sig i för att dom båda är två stora länder och man vet inte vad som kan hända.







2 kommentarer:

  1. Du har förklarat när detta hände/händer och det är bra att du tar med en bild. Du berättar bra vad som har hänt och vilka som är inblandade. Det hade varit kul om du hade en jämnförelse med en gammal händelse. Du har en bra åsikt och du har gjort ett perpektivbyte. Du har beskrivit konsekvenser.

    SvaraRadera
  2. Karta var med och du har fått med allt i bakgrunden.
    Du har med en egen åsikt.
    Du har inte jämfört världsdelarna.
    Du har med perspektivbyte.
    Du har inga konsekvenser.
    Du har inga källor med.

    SvaraRadera