onsdag 19 mars 2014

Veckans nyhet

                                                             Fakta 


Det var inte så länge sen ett flyg plan kom bort, det heter Malaysian.
Det var ett flyg som var på vägg till Peking och bara kom bort, man hade spårat den hela tiden men efter ett tag så kom den bort. Man vet inte vad som har kunnat hände eller hur den kom bort man letar fortfarande. Najib Razak  hade ett tal i lördags morgonen och han tror att flygplanet kanske har kapats i mitten, det finns massor utav olika förslag på vad som har hänt med flygget men ingen vet exakt. Poliserna har sökt i genom dom två piloternas hus och hittar inte något.  Nyhetskanalen CNN säger att amerikanska underrättelsetjänstemän  är bakom det försvunna planet. Det finns vissa som tror att planet har åkt till månen vilket man inte kan för att det inte finns någon syre där och då kommer inte planet kunna åka för att planets motor behöver syre.

                                                 Egna åsikter


Jag tycker att detta är konstigt man vet inte vad som har kunnat hända och att bara ett flyg
kommer bort. Jag tror att dom som har gjort något med planet om det är piloten eller om det är människor/grupper som har gjort något så har dom planerat det bra för att man kan inte ens spåra det. Eller som vissa tror så man inte kan spåra det för att det är på marken eller ligger under havet vilket jag inte tror på så mycket just för att man har redan letat i havet och det sägs att den inte finns där. Om jag skulle vara passagerare på planet så skulle jag vara väldigt rädd och undra vad som händer.





2 kommentarer:

  1. Du har skrivit jättebra om bakgrunden. När, var, hur och vem har du skrivit med, vilket är grymt. Du har fått med mycket bra saker i en text som inte är för lång, och det är bra.
    Du har skrivit bra om dina egna åsikter också.
    Det var bra att du gjorde ett litet perspektivbyte, men du skulle kunna skriva mer.
    Du har inte skrivit några konsekvenser eller jämförelser, och det skulle du kunna tänka på till nästa gång du skriver ett resonemang.
    I din text så hade du lite stavfel, så som 'på väg' och 'flyget'. Du hade även särskrivit 'flygplan', men dessa saker är inget som man tänker på så mycket. Tänk bara på det nästa gång.

    Din text var i helheten bra med mycket fakta och bra åsikter! :)

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att du har skrivit en bra text om bakgrunden,när,var och hur. Man fattar att du har förstått uppgiften och vad som har hänt. Jag tycker dock att du kunde lägga till lite bilder som man kan se, som t.ex hur planet ser ut. Jag tycker även att du kunde få med perspektivarbeten som t.ex om du var en polis som letade efter planet eller om du var på planet. Jag tycker annars att detta var en bra text. Good work Amal :)

    SvaraRadera