torsdag 16 januari 2014

veckans nyhet v.3


                                                 Ariel Sharon

Ariel Sharon är en man som föddes 1928, han var 20 när israel grundades och han var soldat då med. 1982 så släppts israelsmilitär Sharons ledning och dom gick på två flyktingsläger Sabra och Shatila (palestinska). Men år 1990 så ändrades han och 2000 blev han premiärminister, han var en bra person han byggde ställen och hjälpte folk men år 2005 så var han med i Gaza-remsan och 6000 judiska bostäder förstördes. 
Ariel Sharon  såg först som en dålig person men jag tror att när han ändrades år 1990 så börja folk tycka ganska bra om han, men när han var med i Gaza-remsan så blev han en dålig person igen. Ariel Sharon kom in i coma år 2006 och dog i sjukhuset.

Carl Bildt skrev på twitter "Ariel Sharon var en stor ledare av Israel. En briljant militär befälhavare, men också en klok statsman som såg nödvändigheten av fred" och det var många andra som skrev på twitter att han skulle villa i fred, men jag tror att det är många som är i mot folk som skriver på twitter för att han har gjort så mycket ont och dom tycker att han är en dålig person.

Jag tror att folk inte gillar han för att han har dödat så många och förstört mångas liv och det tycker jag med jag tycker att han var en väldigt dålig person för allt han har gjort. Men jag tror också att folk tycker bra om han för att han har gjort vissa bra saker och dom tycker han var en bra ledare.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar