tisdag 14 januari 2014

trätv14


Jag har valt en one direction bild för att jag gillar dom och att jag trodde att det skulle vara enkelt att göra.Jag har alltid undrat vad intarsia  var, minna syskon har gjort det  och det har alltid sett så svårt ut att göra men nu när jag har fått se hur det är att göra det så tror jag att jag tar tillbaka det.
det är inte så svårt bara att jag tog massår utav raka sträck vilket i detta fallet var det svåraste. Men annars tycker jag att det gick ganska bra. Man skulle välja att att olika färger på fenet om man ville och jag valde "björk" och "valnöt". Det är en mörkbrun och en ljus beige. Men en sak som verken jag eller tomas tänkte på var att vi gjorde en som var mindre än min låda vilket tomas sa att man kunde fixa.Jag tycker att det svåraste med detta arbeta var när man skulle såga ut för att man inte fick gå till backa med sågen för då skulle det att bli fel och att man inte fick tappa bort bitarna efter man har sågat för då skulle man inte kunna se mönstret för man ska limma i hop alla bitar.

Ifall jag skulle göra om detta så skulle jag först inte valt en bild men många raka sträck. Jag skulle inte heller gjort en så stor låda för att jag nu tycker att den är för stor.För att jag föst skulle göra något helt annat men så ändra jag mig och min låda blev stor.
En till stor sak är att jag skulle valt lika stort fanér som min låda, i detta fallet gjorde jag inte det men det går ju att fixa vilket är bra.Men jag tycker att det inte är lika fint för att nu ser det ut som 3D vilket skulle varit snyggt ifall jag ville ha det men nu ville jag inte det så jag tycker inte om det så mycket. Men vi har ju några gånger kvar och jag tror att jag kan fixa min låda och sätta en egen prägel på den så att den blir snygg för mig.


idag så har jag valt bild och jag valde en one direction bild. Och jag tro att jag ska göra en låda och ha intarsia som dör, Min låda ska vara i en mörkblå eller svart färg. Och den ska ha stjärnor så att det ser ut som ett galax. Jag tror inte att jag blev inspirerad direkt men jag har alltid gilla one direction och det var därför jag valde just dom.Det var väldigt svårt att välja bild för att man inte fick ta för svår och One  Direction logan är väldigt enkel trodde jag. Jag ska göra mitt arbete lite mer avancerat och det är därför jag ska göra en låda/skåp och min intarsia är dörren.

idag så har jag börjar med att mäta hur långa minna bitar ska vara till min låda och börjat mätta upp och sen så fick jag såga mina bitar till lådan och jag han med alla bitar.
Idag så har jag slipat och filat mina bilat vilket inte var så svårt för att man har gjort det sen man var liten,och sen så fick  jag sitta i hop minna bitar med lim .Jag han också med lite på intarsian jag valde vilka två färger och jag tog "björk" och "valnöt", Sen så han jag också ta två träbitar som är spiciela för just intarsia och så satte jag mina fane i mellan och så fick jag tejpa i hop bitarna för att sen kunna såga ut minna bitar.

Nu så kommer jag att skriva lite kort fattat för att du sa att man egentligen inte behöver göra detta men ifall jag har börjat så är det lika bra att göra klart.

Jag fick såga min intarsia och då märkte jag att det var svårare än vad jag trodde,Minna så kallade raka kanter blev mer runda för att jag ibland råka svänga för sort och detta tog ungefär 2 lektioner sen så fick jag tejpa i hop delarna som jag såga ut med tejp.Sen limma jag dit men redan tejpade intarsia och där låg den på tork under tiden så fixa jag lite på min låda.
Nästa gång så var min intarsia borta så jag jobba istället med min låda och satte dit plintar och borra. Och här är jag nu,Jag håller på att fixa dörren och finslipa lite med hyveln. 


OBS alla mina bilder som jag tog ligger i mobilen och minna bilder gick bort så ska försöka fixa nya så snabbt som möjligt.



Jag tycker att mitt arbete ser ganska mondent ut för att 1D är ett band som massor utav unga gillar och det är ett ganska nytt band. Ifall man är ett fan av One Direction så tror jag att man kommer att se det på min intarsia. Jag blev både nöjd och missnöjd.Jag blev nöjd för att den blev lite som jag hade tänkt mig men det dåliga var att jag råka ta fel mitt när jag skulle sätta i hop faner bitarna.I det så blev dit bara brunt och inte vitt i mitten som det skulle vara.

Det blev inte så här                                                                              Utan så här

 



Jag skulle inte säga att detta är ett stor problem men jag skulle nog ha varit lite mer noggrant när jag skulle limma i hop bitarna.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar