måndag 13 januari 2014

textilvt14


Min röda chiffong kjol 


Vi fick i uppgift att göra kläder. Detta blev jag väldigt glad utav då jag har ett stort intresse för kläder. Jag tycker att det är roligt att skissa kläder och det som lockade mig mest var att jag kan designa ett plagg utifrån min egenstil. Ett problem som brukar ske ibland när jag handlar kläder är att jag ibland inte hittar det plagg som jag letar efter. Detta då jag ibland har sätt kanske ett plagg på internett på en kändis eller har en ide om vad jag vill ha.

Därför tycker jag att det var roligt när vi fick i uppdrag att göra kläder. I början så var jag osäker på vilket plagg som jag skulle måla. Därför började jag först skissa på en fin topp. Detta då jag vill köpa en liknande topp.



En topp 

Detta är den toppen som jag först funderade på att göra. Jag har sätt ett liknande linne i affärer och vill köpa ett sådant. Jag tänkte mig toppen i en turkos färg då det är väldigt sommrigt. Jag tänkte mig även att den skulle kunna vara i sportmaterial då detta tyg är väldigt elastiskt och ger en fina former.  Jag tycker även att den ser bra ut. 





Maxiklänning 
Jag ändrade mig ganska fort då jag ville ha ett mer praktiskt plagg. Därför började jag sedan designa på en maxiklänning. Detta då jag  jag för det mesta använder mig utav maxikjolar eller maxiklänningar.
Jag har sätt flera maxiklänningar som jag gillar och chiffongmaterial är mitt favorittyg. Detta då det ser väldigt exklusivt ut och det men änven då det är ett väldigt tunt tyg. Detta är till fördel vid sommartider och det ser sommrigt ut.
Jag tänkte mig att denna maxiklänning skulle vara vit då jag skulle kunna ha på mig den på skolavslutningen. 


Maxikjol 
Men ändrade mig snabbt igen. Jag har haft det väldigt svårt att hitta den perfekta maxikjolen. Detta då säsongen för maxikolar är under sommaren och utbudet är begränsat. Därför bestämde jag mig för att göra en maxikjol. Jag hade olika idér men till slut så bestämde jag mig för att göra en röd maxi kjol. Denna kjol ska självklart vara i chiffongmaterial. Nedan så är den maxikjol som jag bestämde mig för 




Maxikjolar med olika mönster 



Jag målade även min maxikjol med tre olika mönster. Detta var ganska kul då jag testade att måla lite vågade mönster. Jag blev stolt och tycker att de blev fina och unika. Men jag skulle nog inte klara av att göra de själv då de ser väldigt svåra ut. Det skulle även bli svårt med mönstret då jag skulle få leta och hitta ett chiffongtyg med just det mönstret som jag skissade. Detta tror jag inte skulle ha fungera.  









Röd maxikjol 

Den maxikjol som jag bestämde mig för att göra ska vara  röd med ett svart bälte som har en silvrig stjärna på efter som att man måste ha med rymden och stjärnor finns i rymde.  Jag valde att ha ett stjärna på bältet då det blev fint men även då det blir lättare så.Detta då det skulle vara lite svårt att hitta ett rött chiffongtyg med bara en stjärna. Mitt bälte svara gjort utav ett svart resår band därför att passformen blir väldigt bra. Stjärnan på bältet ska jag göra med hjälp utav silvriga pärlor då jag tycket att det ser lite ¨lyxigt¨ ut. Jag valde färgen röd då jag tycker att denna är praktisk då den passar bra in i alla säsonger samt att den går att kombinera med många olika färger därför blir den enkelt att matcha. Man kan t.ex ha en svart stickad tröja till på vintern, eller ha ett vit linne till på sommaren. Jag gillar färgen röd och så kan jag även använda den året runt. Eftersom min  kjol ska vara utav röd chiffong så ska den ha ett undertyg i röd färg så att det inte syns.

Min egna  egen prägel då  min  jag inte tror så många "vågar" eller "vill" ha på sig. Jag har också men ett bälte som jag kom på själv och jag har inte sätt någon med ett liknande bälte.



Jag var väldigt taggad på att göra denna kjol då det skulle bli en utmaning för mig. Att hitta material till mitt undertyg var lite svårt. Jag ville ifrån början använda mig utav ett sport tyg detta då det är elastisk och andas  så att man inte blir svettigt  på sommaren. Jag hittade inget sport tyg i fött så jag funderade lite på att ha svart undertyg i sporttyg istället. Men då så uppstod ett problem. När jag testade att ha svart sporttyg under det röda chiffongmaterialet så såg man det svarta sporttyget tydligt igenom. 

Eftersom det svarta sporttyget inte fungerade bra som bestämde jag mig för att använda rött t-shirt tyg som även fungerar bra. Men det fungerar inte lika bra som sporttyget då den inte är elastisk och lika lätt. T-shirt tyger är även lite elastisk och är även tjockare. Detta kan vara till fördel på vintern men är nog en nackdel till sommaren då det kan bli väldigt varmt. 







Detta är min process under dessa veckor. 
De första lektionerna så har vi bara pratat och tränat på dom nya symaskinerna. De nya symaskinerna var enkla att använda och förstå. Det var även roligt att se de olika nya sättet man använda och sy på. 

 men så fort vi börja så skulle man skissa  så skulle man välja vilken påse som passar din skiss bäst och jag valde B. Jag fick rita på mönsterpapper efter linjerna.och sen så fick jag fixa den till mig alltså fixa längden efter som att jag är väldigt lång och inte vill att den ska vissa bena och så fick jag göra den bredare för att jag vill att den ska vara pösig och för att den ska bli pösig så måste man dra i hop den och då kommer den bli mindre. Och så  inan man klippte ut den så fick man inte glömma att rita av trådriktningspilarna  eller vad som stod på pappret för om man inte har med trådriktningspilarna  så kommer den inte att bli snygg och kommer vridas hela tiden.Sen så fick jag klippa ut min ritning och välja tyg jag valde röd chiffong och la det dubbelt och fick lägga ritningen på tyget och nåla fast ritningen och klippte ut det.Jag klippte ut det två gånger för att den ska bli bra sen så fick jag ta min ritning och göra samma sak på mitt undertyg.
Sen så han jag inte mer skulle precis hinna sy men han inte så när jag kommer tillbaka från proa så ska jag fixa det.

1 kommentar:

  1. Amal, din planering ligger på en enkel nivå just nu. Du skriver om skisser och varianter/formgivning som inte finns på bild. Det blir förvirrande, komplettera med bilder och lägg ner mer tid för att få riktigt snygga bilder, rena och klara och röda om de nu ska vara det. Du kan också ha med olika tygprover för att vara extra tydlig. Utveckla och berätta om varför du inte kan ha byxor det är mycket intressant. Ha gärna med bilder på din inspiration från hemmet och från nätet.

    SvaraRadera