torsdag 23 januari 2014

Vargjakt (veckans nyhet)

Sverige har cirka 400 vargar. För att förebygga skador på renar,
tamboskap och hundar har man sedan 2010 skjutit cirka 50

vargar. Vad är förvaltningsrättens beslut inför årets jakt? 
svar: 30 vargar 

Jag tycker att det är bra att man skjuter vargar för att just nu i landet är det för många vargar men jag tycker ändån att vi ska ha kvar våra vargar så jag tycker att man ska skjuta vargar men kanske minska lite men inte för mycket för att just nu vinns det folk som flyttar för att dom har vargplågan och det är att det finns så många vargar och dom tycker att det ska finnas mindre.Men åt andra sidan så finns det vissa som kanske vill skjuta under året och om man skjuter 50 st och dom skjuter lite då och då så kommer vargarna att  bli utrotade. Gunilla Svahn Lindström tycker att man inte ska skjuta så många men Kammarrätten i Stockholm tycker inte som Naturvårdsverkets, dom tycker att men ska fortsätta skjuta 50 vargar.Jag tycker att det är bra att  man skjuter 50 st för att vissa drabbas mycket av för många vargar men jag tycker ändån vi ska ha kvar våra vargar så jag tycker vi ska minska också.
Men man kan också testa att skjuta lite mer vargar i exempel Stockholm och lite mindre där man vill ha varg för då har man blandat vad båda sidorna tycker och kanske kommit på en lösning.

källa:http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=18429&avd1=0  http://www.di.se/artiklar/2014/1/21/fortsatt-stopp-for-vargjakt/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar