måndag 19 maj 2014

intervjun


Arbetsplatsens namn?
Svar: Ecoemerald



Bransch /verksamhetens inriktning?
Svar: Hälsovård – masars,medicinsk fotvård,ansiktes behandling,meka up och vaxningar. Om man har problem med huden så kan man komma och få hjälp 



Konkurrenter?
Svar: Det finns några men jag kan tyvärr inte namnet på dom men det finns en i kronan och så finns det några runt om i stan 



Antalet anställda?
Svar: ingen utan Ulrika och ann Barbra som alla har egna förstag men jag äger hela stället och dom hyr rum utav mig. 

Hur länga har du haft din butik ?
Svar: i maj så har jag haft min affär i ett år. Jag brukar att ha andra  affärer i jortsberg som heter hälsans hus och apotek jortsberg och dom hade jag i 3 år dock så ville jag flytta så jag flytta hit och då öppna jag denna affär 


Omsättning?
Svar: Jag starta nästan precis min butik så jag tjänar inte så mycket men typ 50 000 per månad så 50*12= 600 ungefär 600 000 per år det kanske låter väldigt mycket  men det blir inget jag kan behålla. Detta går till hyra, räkningar,produkter och massor utav sånt 



Ålder - och könsfördelning?
Svar:Förra året så hade jag en tjej som skulle fylla 16 som sommar jobba men hon kunde bara stå vid kassan eter som att hon inte var utbildad eller kunde ta hand om kunder vilket var dåligt plus att jag var tvungen att vara med henne hela tiden. Men denna sommaren så ska jag ha några äldre för att jag själv ska kunna vara ledig dom ska ungefär vara 18 och uppåt.

 Skulle du kunna ta i mot några killar?
 Jag har tyvärr inga killar just nu men jag skulle villa ha det jag tycker att tjejer och killar kan göra samma sak och jobba tillsammans men det är bara det att det inte är så många killar som vill jobba med detta.



Arbetsuppgifter inom företaget med resp. utbildningskrav?
Svar: Ja man måste gå olika kurser jag själv gick en hudvårds kurs i Stockholm och en masars i Stockholm. Men sen så måste man också gå småkurser som exempel vaxning,ögonbryn och alla olika produkter så att man kan använda dom rätt. Man kan exempel ta en linje i Drottning blanka som handlar och skönhet och hälsa. 

Hur lång tid tog detta för dig?
egentligen så var jag utbildad till lärare och jag har bara jobbat med detta i några åt men jag tog ett år för att lära mig om detta.Så man kan göra något helt annat, ifall du vill bli en doktor så kan du läsa till det medans du under tiden läser till detta också bara tar  några kurser. Men problemet med detta är att man måste betala själv och det tror jag att många inte vill så dom står av i stället. Och min utbildning kostade 50 000.
Var det värt det?
Jag tycker absolut att det var värt det för att detta är något som jag älskar och vill jobba med.

Företagets miljöarbete/miljömål?
Svar: Vi använder bara naturliga och ekologiska saker och vi vill att allt ska vara  återvinningsbart. Men ibland så måste Ulrika använda lite starkare mediciner för dom som exempel har fotvårter 





Ingångslön?
Svar: om man skulle varit en anställd så skulle man tjärnat 16 000 och det är det som är svårt med att anställa man måste betala lika mycket till alla och det har man inte råd med 




Fackförening?
Svar: nej det finns en om hudvård men jag är inte med 
varför inte?
jag tycker inte det är bra man betalar pengar men när man behöver hjälp så får inte den  hjälp men behöver.Men som anställd skulle det vara bra för ifall jag var din Chef och jag sa att du inte får någon semesterersättning så kan du gå till din fackförening och få hjälp.





Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig? Vad har du för arbetsuppgifter?
Svar: Jag städar oftast på morgonen och fixar lite men sen så dagen så hoppas jag att jag har någon behandling. Sen så står jag i butiken och gör beställningar. Jag fixar hemsidan 





Trivs du med ditt arbete? Varför/varför inte?
Svar: Ja jag trivs mycket bra för att det är ett roligt jobb och man träffar så många nya människor och när dom går där i från så är dom nöjda.




Är du nöjd med din lön?
 nej 
Varför? 
Jag tjärnar för lite, men med åren så hoppas jag att det blir mer pengar. Men jag har en fördel med detta för att jag är det ända i Falkenberg som säljer detta märke så om man vill ha den så kan man bara köpa här 





Hur är din arbetsmiljö?
Svar: bra det ä lugnt men ibland så är det stressigt för att jag kanske har en ansiktsbehandling och sen 10 min rast och sen en till och under dom 10 min så måste jag ta betalt fixa rummet och sånt.  

Vad tror du att du skulle jobba med ifall du inte jobba här? 
Jag har ju jobbat med att vara en lärare och det jobbade jag med i 12 år. Men just nu så vet jag inte vad jag skulle jobba med efter som att det är detta jag vill jobba med 


Vilka risker finns på arbetsplatsen? 
Svar: Man kan skada sig själv
Hur då? 
exempel när man masserar någon och jag kanske inte har sängen i en bra längd så kan jag skada ryggen och axlarna och ifall jag har många kunder efter varandra så kan jag skada fingrarna och handlederna.
 Finns det några risker för kunderna? Ja det gör det exempel när jag färjar ögonbryn eller fransar så kan kunden stänga ögat eller röra på sig så kan den få det i ögat. Eller ifall jag gör fel. Exempel jag bryter något på den eller den får ont i olika delar och då kan den gå till Ann
Vad gör ann? 
Ann kan exempel fixa ifall man har olika långa ben så kan hon fixa det hon vet hur man kan röra på kropps delar Och ibland så kan hon stoppa in nålar i händerna som gör så att man slappnar av.
Vad är det i nålarna som gör det?
Det är inget i nålarna det är bara att man träffar rätt nerv. Om man har ont i axeln så kan man få en nål i finger som nuddar en nerv till axeln. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar