onsdag 14 maj 2014

Anna Sewell

                                                Anna Sewell


Anna är en Brittisk författare som var född 30 mars 1820 i Great yarmouht. När hon var 14 år så bröt hon sin ankel och hon hade dålig läkemedel och kunde inte gå. Hon kunde inte använda sina ben eller fötter så hon fick använda häst och vagn. Det var då hon insåg hur mycket hon älskar hästar. 
År 1877 så skrev hon sin fösta bok och och sista bok.
Boken handlade om hästar och hur den lever. Boken heter "black beauty". Det tog rätt så lång tid för henne att skriva boken efter som att hon var sjuk och hennes mamma fick hjälpa henne att skriva klart boken efter som att hon inte orkade/kunde. 

Anna dog några månader efter hon hade publicerat boken och kunde inte se hur känd boken blev.
 Hon skrev boken för att hon ville att man sak behandla hästar med kärlek. Hon skev just boken för att hon älskar hästar men också för att hon inte visste hur hästarna behandlades föräns hon blev sjuk och hon ville att dom skulle ha ett bättre liv.
Jag tror att Anna var den första som skev en bok om djur och om hur den ska behandlas.Jag tror att hon har get andra författare något att skriva om och har get dom intresse.Just nu så finns det massor utav böcker som handlar om hur djur ska behandlas.Jag tror att Anna var den fösta och att hon har hjälpt hästarna.

Hon skrev boken för att hon vill att hästarna ska behandlas bättre och ska ha ett bättre liv, och jag tycker att hon har hjälpt dom att få det.
Nu så lever hästar mycket bättre och jag tycker att det är en bra sak att veta när man dör.
 Och det är därför många skriver om andra djur som också har det dåligt för att dom vet att "Black Beauty" gjorde en bra intryck på människorna och jag tror att dom hoppas samma sak för det dom skriver om. 

Jag gillar inte hästar och trodde inte att jag skulle gilla denna boken, Men jag tycker att denna boken tar fram en anan sida på hästen och det tror jag den har gjort på många.Jag har altid tror att en häst är ett djur som skadar oss och inte har något med oss att göra
Det är sant hästen kan skada oss men ifall man behandlar den med kärlek så kommer den göra det samma med oss och alltså inte skada oss.
Hästar har många sidor av sig som dom har samma som oss och det visste inte jag inan jag hade läste denna boken 

Annas mamma var också en författare och jag tror att det var där hon fick iden att skriva boken.
Anna brukar hjälpa hennes mamma att skriva rent böckerna. Mary Wright Sewell som är Annas mamma dog 6 år efter Anna.


Anna har inte haft någon riktig utbildning utan blev sjuk ung och har inte gått i skola.
Hon skrev "black beauty" på sin fritid och det var det som hon gjorde på sina dagar. Jag tror att ifall hon skulle leva nu och skulle mått bättre så skulle hon att fortsätta skreva böcker.
För att hennes första bok var så bra och fick så bra intryck på folket så jag tror att folk skulle förvänta sig en till bok. Anna hade inte en speciel stil på sin bok utan skrev med lite nutids språk och det tycker jag är bra, för att många unga fattar/vill inte läsa böcker med gammaldags språk.


Jag tycker inte att denna bok har någon exakt genre utan är en blandning utav flera,

Anna blev sjuk ung så jag tror inte att hon hade någon fritid. Jag tror att hon gilla böcker för att hennes mamma skrev också böcker, så jag tror att det var därför hon skrev boken i första hand annars så kunde hon skriva i en dagbok eller någon eget om hästar eller vad hon ville. Jag tycker att det var bra att hon skrev boken för att det var det sista om henne inan hon dog.









språk
stil
produktion
boken
källor
övrigt an intresse
influenser 
utbildning 
bakgrund 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar