torsdag 13 februari 2014

mexico city 1968

Jag har valt Mexico city och det var 1968. Jag valde just denna för att det var ett stort steg för som som är svarta. Tommie Smith och Juan Carlos  var dom två svarta löparna som kom på plats 1 och 3
När dom kom upp på pallen så hade båda två på sig svarta handskar och stängde händerna och rikta som upp och då blev folket väldigt chockade. Dom försökte få fram att dom svarta är lika mycket värda och att dom har det väldigt dåligt i USA, och det var det som kallades "black power". Det är många som blandar ihop black power och black panther, Black power är som en grupp som vill att dom svarta ska ha mer att säga och få gör mer saker men black panther är som en militärisk grupp som använder mycket våld. Men dom vill samma sak båda grupperna vill att dom svarta ska ha mer och säga.  Detta blev väldigt stort inom politiken för att i os så har men en regel och det är att dom som är där och dom som har hand om den får inte prata eller säga saker om sin politik för att detta kan framkalla bråk. Men det var det dom gjorde och Tommie Smith och Juan Carlos  fick det svårt när dom kom hem, Folk kolla konstigt på dom och tyckte att dom hade gjort fel.

Jag tycker att detta var både fel och rätt för att detta kanske var det ända sätten som dom  kan säga vad dom tycker och att dom tycker att dom blir behandlade fel. Men jag tycker också att denna regel är bra, jag tycker att det är bra att man bara har idrott och inte snackar mycket om politik efter som man gör det varje dag annars. Men efter som att USA var indelat i nästan två grupper som vita och dom svarta så hade dom alltså det svårt och det tror jag att folk fattar men ändon inte bryr sig. USA var väldigt svårt för dom svarta att bo i men jag tycker att det har ändrats väldigt mycket och det är bra. I dagens samhälle så har dom lika mycket att säga och dom är lika mycket värda vilket är bra. Och jag tror att Tommie Smith och Juan Carlos  har hjälp dom svarta väldigt mycket genom det lila som gjorde.


länkar: http://www.magasinetparagraf.se/bilden/black-power 
http://www.dn.se/nyheter/varlden/os-de-politiska-spelen/
http://hd.se/sport/2008/08/03/os-politik-sant/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar