torsdag 28 november 2013

problem om mänskliga rättigheter



Repeterade (klockan):
När? 500 f Korys
Var? Persien
Hur? "Kyros rulle"
Fortsättning
Problematisera: (advokadon); Vilka problem har mänskliga rättigheter stött på genom tiden.
Förslag:
då-tidens slavar
Alla länder följer inte den.
Livegendom
Människosyn
Krig, Syrien
Revolutioner

Jag har valt problemet att alla är lika mycket värda. Just nu i världen och långt tillbaka också så har det varit mellan vit och svart,religion eller kön. Man misshandlar folk och dödas vissa för att dom inte har lika dan åsikt som dig eller att dom inte är lika dig. Alla människor är olika och det som är bra,om alla var lika, om alla var vita och alla hade lika dan åsikt så skulle våran värld vara så tråkig. Och bara för att jag och du inte har lika dan åsikt så betyder inte det att du måste döda mig eller misshandla mig. Det är väldigt många länder som inte följer detta. Många delar i Afrika och många i Mellanösten. Det händer väldigt mycket krig nu för just detta. Om alla bara skulle förstå att alla är olika och det är inget man kan ändra på så skulle jag tro att allt skulle bli mycket bättre.
          Jag tror att en bra lösning kommer vara att alla börjar följa "att inte misshandla eller skada folk".
För då om exempel jag och någon inte har lika dan åsikt så kommer inte jag bli dödad eller misshandlad vilket är ett stort steg, det blir ändån inte helt rätt men det blir en förbättring. Och då kan man fortsätta förbättra steg för steg där i från.Eller så kan alla bara fatta att alla inte är lika, 


Jag har också valt problemet alla ska ha lika dana doms rättigheter, Just nu i värden så kommer flera tusen människor i fängelse utan att dom har gjort något,Utan att dom har haft en domstol.Jag tycker man ska ta tag i detta problem 

1 kommentar:

  1. Vad har du för lösningar på problemen, vad kan vi göra?
    Du har många stavfel, du kan rätta några av dem; världen, tillbaka. likadan, juridiska rättigheter istället för domsrättigheter. Vidare saknas det punkt och stor bokstav på många ställen, se över det.

    SvaraRadera