lördag 30 augusti 2014

The Great Debaters

Vi har sätt en film som heter "The Great Debaters " den handlar om hur Texas var under 1930. Om hur dom svarta hade det och hur olika dom levde när dom ändån borde så nära varandra.
Jag tycker att denna filma är väldigt bra den visar mycket om hur svårt dom svarta hade det.

I filmen så fanns det en lärare som hette Melvin B. Tolson han var lärare i en skola som heter Wiley college. Han var en speciell lärare för att han var också debatt lärare. Många kände igen honom för att han har varit med på tidningar och folk snackar om han för att hans lag genom tiderna har vinnit. Debatt klubben är väldigt känd och många vill vara med men Mr tolson var sträng och tog bara med 3 st. Hanry lowe, Samantha booke, James farmer Jr.

Dom tre var väldigt glada över att vara med i laget för att det går väldigt mycket snack om det. Dom var med  och tävla, dom vann många tävlingar och var väldigt stora men sen kom problemen.
Dom blev bättre och bättre folk
snacka om dom och det blev allt svårare att vinna.
Dom såg hur dom svarta blev illa behandlade vilket krossa deras hjärtan för att dom svarta inte hade gjort något men ändån blev brända till döds, Vissa barn blev av med sina föräldrar.
Men dom var starka nog att dom kämpa igenom detta och dom blev bättre för att dom kunde debattera om vad de har sätt.

Jag tycker att denna film är väldigt bra, jag skulle rekommendera denna film till alla som gillar drama. Detta är en film som väcker många känslor och är väldigt bra.
Jag tycker att dom svarta var starka och det förvånar mig om hur mycket skit och ingen respekt dom kunde ta, Jag vet att det var många vita som inte ville ha dom svarta men jag vill inte hänga alla över en kant. Det fanns säkert några som ville att dom svarta skulle ha ett normalt liv men våga inte säga något och det kan man fatta. Men ifall man kolla på världen nu 2014 så har vi svarta om är  läkare, os mästare, Artister... Det jag försöker komma fram till är att våran värld inte skulle vara det samma utan oss svarta. Och att alla människor är lika mycket värda,vi borde behandla människor som vi vill bli behandlade själva




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar