torsdag 11 september 2014

Bättre hälsa för ungdomar



Många skolar måste dra ner på lektioner och då blir det oftast idrott, frågan är varför?

Många lärare och föräldrar klagar på att elever har daton och mobilerna för mycket och att vi kommer att ha problem med ryggen när vi blir äldre. Men varför drar ni då ner på idrotten. Idrotten är det ända ämnet vi rör oss på. Vi har det 2 gånger om veckan. Det är många elever som inte vill vara med på idrotten för att dom tycker att det är pinsamt eller för att dom jämför sig själva med andra som kanske har finare kropp eller orkar springa mer .Men ifall man tänker efter så kan man  jämföra sig på alla ämnen.Exempel  matte, Engelska och svenska. Ifall jag kämpar mer ett E och en i min klass kanske har A, så klart jag jämför mig och tycker att jag är dålig. Vi har alla dessa ämnen i skolan för att dom är bra för oss och vi skulle inte haft ämnen som vi inte behöver.

Idrott är inte bara bra för dig hälsa utan man mår bra utav det också, Man känner sig piggare och mår friskare. Allt mer ungdomar börjar att skippa idrotten för att dom inte tycker att det är kul eller för att dom inte tror att dom behöver det och detta tycker jag är fel för att idrott är väldigt viktigt för oss.
Jag kan fatta att man inte bara kan ändra detta problem så snabbt men man kan göra det med små steg. Istället för att sitta inne och läsa på varje ämne kan vi gå ut och lära oss eller få små bensträckare så att man kan gå ett varv runt skolan. Ungdomar får problem med ryggen och gå upp i vikt. Jag tycker att vi ska ta tag i detta nu innan det blir försent


1 kommentar:

  1. Hej Amal! Du fick in en bra rubrik, vilket är väldigt viktigt då man lockar läsare. Det stod dock inte med tydliga ord, att du ville förlänga idrotten, så de kan du ju tänka på att få med i texten. Du ger bra argument vilket är en bra fördel då det blir lättare att övertala läsare och få dom med dig. Tänk på stor bokstav och punkt. Läs gärna igenom den innan och försök minska stavfel. Bra att du fick med styckeindelning också! bra jobbat amal! :)

    SvaraRadera