tisdag 26 augusti 2014

Du warst weg? = du var borta

Bist du geflogen? = har du flugit,flög du

der Zug-die Züge =  tåget,tågen

Zug gefahren = åkt tåg 

Geschäfte-das Geschäft= affär -er 


die Straßenbahn-mit der Straßenbahn= med spårvagnen

Der fluss, die flüsse = flod 

jeden tag =  varje dag 

letzten sommar - förra sommaren 

U-bahn = tunnelbana 
                                  die 
S - bahn = snabb tunnelbana 

Die bahn - järnvägg 





hej pia du var borta
ja jag var bern i en vecka jag har en morbror där 
i bern? men det ligger ju i "schweiz" flög du?
nej, jag åkte med tåg 
vad gjorde du där
varje dag åkte jag tunnelbana till stan, då var jag i affärer och i Aare
är det en flod
ja förra sommaren var jag också där och simma. Is kalt men fantastiskt 
varför fantastiskt ?
man får tio minuter uppför vattnet, sen springer man i vattnet och inom en minut är man tillbaka. Strömmen är sannolikt snabb 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar