söndag 19 april 2015

dialekter (ej klar)

2. Varför användes dialekter så ofta i reklam 
Svar: Jag tror att man använder dialketer på reklamerför att man vill vissa produkten man vill sälja vilket i detta fallet handlar om mat. Dom använder skånska för att i Skåne odlar man mycket mat och jag tror att dom menar på att sakerna är fräscha och inte har massor utan konserveringsmedel på sig. Jag antar att det är ett bra sätt att få uppmärksamhet för att det funkar.

https://www.youtube.com/watch?v=6R7s-hUcgfU

3.Beskriv din egen dialekt 

hans-hanses
Bytte-böt


4. Vilka dialektord kan du i andra dialekter?vad betyder de?Hur har du lärt dig dom

Svar:jag har lärt mig dessa orden för att folk i min omgivning använder dessa orden. Orden kommer från rinkebysvenskan
guzz -tjej


5.Tycker du att det är bra eller dåligt att tala dialekt? motivera

Svar: Jag tycker att det både bra och dåligt. Det är bra för att alla pratar inte likadant och man kan höra vart människor kommer ifrån utan att behöva fråga men det kan också vara svårt för att man kan inte förstå allt. Men det kan vara svårt för att ifall en människa inte kan så bra svenska och pratar med någon från Skåne kan det vara väldigt svårt att fatta varandra.


6. Fungerar det att prata dialekt i alla sammanhang ?
Det funkar väll i de flesta situationer men inte alla. Ett exempel är ifall det är en människa som inte kan så bra svenska och en människa från Skåne som ska pratar kan det vara svårt för personen som inte kunde så bra svenska att förstå.


7. vilken är din favorit dialekt ?
Svar:


8.Ditt favorit-dialektord ?
Svar:


9.Var finns dialekterna kvar idag ?
Svar:skånska



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar