fredag 6 mars 2015

Pojken i randig pyjamas

Vad tycker du om boken titel och vad får man reda på - Jag tycker att bokens titel passar till boken för att man får reda på mycket. Jag tycker att man blir lockad och man vill läsa boken.
Man vet att det kommer att handla om ett barn som antagligen är i fängelse då man ser tagtråd och ett par pyjamas med ett numer

Hur ser den ut - Det är ett par pyjamas på bilden och bakom så ser man tagtråd som antagligen tyder det på att man är i ett fängelse/koncentrations läger. Jag tror att pojken får jobba eller något för att kläderna är smutsiga och har ett nummer på dom.

Passar boken som högläsnings bok? Eller är det en bok man vill läsa på egen hand? - Jag tycker att man ska läsa den själv för att det är en bok som det händer mycket i och vissa har den tendensen att stänga av och då får man inte in alla innehåll och därför tycker jag att man ska läsa själv.


Beskriv en viktig plats i boken - En viktig plats i boken är deras hus i Berlin, Bruna och Gretel hade många vänner och trivdes bra där. När dom flytta till all Swich och då ändrades allt, dom hade inte några vänner och kunde inte gå ut och leka eftersom att det var ett staket runt deras hus.

I vilken tid utspelar sig boken - Under andra världskriget, jag tror att det är vår/sommar efter som han är ute och leker och det är varmt.


Beskriv huvud personen med fem ord - modig, omtänksam, nyfiken, samrt och


Hur sluta boken -  Bruno och Shmule går in i en gaskammare och dör.

Hade berättelsen blivit annorlunda om handlingen utspelar sig i en annan tid-  Jag tro att den skulle vara annorlunda för att man skulle inte haft så stort hat mot judarna och då tror jag inte att man skulle ha dom i koncentration läger. Bruno skulle då inte hitta Shmule och då skulle dom inte dö.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar