tisdag 3 februari 2015

slöjd arbete 2015

                                        Slöjd utvärdering 



Vi fick i uppgift att göra ett nyckelband för att vi skulle blir bättre på att skriva utvärderingar.
Här är mina tre olika skisser den första är  det flätade armbandet vilket var det jag gjorde.Det andra är kompis arbabndet och det sista är bara ett vanligt nyckelband,jag valde att göra denna för att jag alltid hade ett sånt nyckel band när jag var liten. 








 Det tog en lektion för mig att komma på vad jag skulle göra,jag sökte på olika typer av nyckel band och den första jag gilla var denna.





 Det är ett vit virkar nyckel band, jag visste inte hur man virka men Vironica lärde mig. Jag blev allt bättre och jag gjorde olika tester med olika garn och olika stora .. för att se de jag gilla bäst. Jag skulle fortsätta jobba med det dom tre nästa lektioner men efter som att vi åkte till åkulla missa vi ett pass och jag var sjuk på ett.








När jag kom tillbaka så var det bara en lektion kvar. Jag försökte komma på något enkelt att göra som inte skulle ta lång tid. Många i min klass gjorde olika typer utav flätade nyckel band. Jag kom på att jag skulle kunna göra kompis armband 












Men sen så tyckte jag att det var för enkelt så jag sökte på olika flätor och hitta denna. 
Detta är en fläta med 4 delar istället för det vanliga 3. Jag hitta videos på hur man gjorde och det såg väldigt enkel ut. Jag börja med att välja garn jag valde rosa,lila,svart och vit för att jag tycker att det var dom finaste där och alla andra tyckte jag påminde för Mycket om sommaren, dom färgerna som fanns var gul,blå,grön,röd mm.











Jag börja med att välja garn jag valde rosa,lila,svart och vit för att jag tycker att det var dom finaste där och är lite mer åt vinter håller. 
















Som ni ser så ska man klippa ut lika långa bitar av garnet och tejpa fast dom på bordet, om man vill så kan man ha buddel garn så att flätan blir lite tjockare vilket jag tycker är snyggare för att man ser flätan tydligare.
















Man sak dela upp färgerna 
och börja fläta. Man börjar med att ta bit 1(vit) över bit 2 (rosa) sedan ska bit 1 under bit tre(lila) och sist så ska man ta bit 1 över bit 4(svart)  och efter att man har gjort detta med bit 1(vit) så läger man den sist och börjar med den 2(rosa) som bit 1 och fortsätta processen.





















Man ska fortsätta så tills man har fått den längden man vill ha och för att sen avsluta flätan så ska man ta en bit av ett garn och jag tog ros.








Man ska först göra en ögla och lägga textillim och sedan snöra biten runt ändan på flätan, när man har täckt den bitan man vill ska man sitta in ena delan av snöret i öglan och dra på andra ändan det kommer att bildas en knut och inan man ska dra hårdare ska man sätta textil lim och dra, då kommer det att de ut så här.



















Detta var inte svårt utav väldigt enkelt och snyggt, vanligt vis brukar jag bara knuta men nu har jag lärt mig en ny teknik som jag hoppas att jag kommer att fortsätta använda.

Efter som att jag skulle göra ett nykel band så fanns det två olika modeler ett större och ett mindre. jag börja med det större men jag märkte snabbt att det var för stort och såg bara konstigt ut.














 Jag testa sedan med den mindre model det fanns två färger röd och vit. jag valde vit och satte på det såg mycket snyggare ut och jag blev nöjd.

Detta är mitt slutresultat och jag blev nöjd. I helhet så tyckte jag att mitt arbete Gick bra, jag blev klar vilket är bra. 
Jag har lärt mig utav mina misstag och till nästa gång vet jag att man inte ska börja på en sak man inte vet hur man gör om man bara har några lektioner. Jag hoppas att jag har blivit bättre på att skiva en utvärdering vilket var huvudsaken. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar