onsdag 19 november 2014

Frågor&svar No

1
a)Var ligger Nagasaki och Hiroshima?
Svar: Hiroshima är en hamn i Japan. Nagasaki är en stad som ligger i en ö som finns i Japan. Ön heter kyushu.

b) Varför tror du att just dessa två städer valdes som mål för atombombningarna 1945?
Svar: Jag tror att dom bomba just Hiroshima för att det är en väldigt makt ful stad som hade mycket militär. Dom tränade varje dag och dom visste redan att dom skulle bli bombade för att det vara bara dom utav dom stora/makt fulla städerna som inte hade bilvit bombade.
Jag tror att det är samma sak som Hiroshima  och för att dom hade väldigt många invånare.

2. 
a) Vad är kärnvapen?
Svar:Kärnvapen är mycket starkare än vanliga vapen. Kärnvapen betsår utav atomer som man får att dela på sig och det kalas för fission. Det finns också vätebomber men det fungerar inte på samma sätt utan vätebomber är väteatomer som sätts ihop till Helium vilket kallas fusion. Dom första som skaffa kärnvapen var USA och detta var 1945 i New York. Tyskland vann förstavärldskriget men Japan skulle  kunna fortsätta kriga eftersom att dom är ett väldigt makt full land. Och det var så att USA bestämde sig att släppa bomberna på Nagasaki och Hiroshima. Flera tussen dog utav olika skador och radioaktiv strålning. Sovjetunionen var det andra landet som skaffa kärnvapen efter detta så blev kärnvapen rät normalt och flera länder skaffa det, Till slut så skaffa man regler och efter det så har inte någon skaffat mer bomber. 

b) Vad händer när man spränger en atombomb?
Svar:Det blir ett stort lager utav rök och det blir skit varmt. Det blir som vågor som är väldigt starka.Inom några minuter så har flera tusen dött vissa utav värmen och vissa utav radioaktiva strålningarna. 


3.
a) Var det rätt att använda atombomber mot Japan?
Svar:Jag tycker att det var både bra och dåligt, jag tycker att det var dåligt för att flera tusen som inte var med i kriget dog. Vist det är inte bra att någon dör men soldater som har gått med i kriget och dom vet att dom antagligen kommer dö eller bli skadade och därför tycker jag att det är bättre dom dör istället för barn och familjer som inte var med i kriget eller ville ha något med det att göra. Men på samma sätt tycker jag att det var bra för att andra världskriget sluta vilket var en bra sak och ifall dom inte skulle bomba skulle tusen utav personer ändån dö. Jag tycker att det var överdrivet att USA släppte 2 bomber. Även ifall dom ville ha makt så är det väll överdrivet att släppa två bomber. Jag vet att Japan inte tycket att dom hade förlorat men då tycker jag att USA borde vara smarta och fatta att ifall den första bomben "fat boy" gjorde så mycket och fick så många att dö så tycker jag inte att det var nödvändigt att döda mer.

b) Vilka moraliska och politiska skäl fanns det som talade för och emot då?



c) Vad tycker du i dag när du vet vilka konsekvenser bombningarna fick? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar