onsdag 2 oktober 2013

En resa jag aldrig glömmer!

                         

När jag trodde att min USA resa nått till sitt slut, och min ända chans i livet att få intervjua Abraham Lincon var förbi. Blev förförd till ett fängelse och där väntade mitt livs överraskning.


Jag åkte hela vägen till USA,det tog hela 3 veckor med segelbåt men det kändes som en evighet och att jag aldrig skulle komma fram. Jag hade bestämt mig för att åka hela vägen till USA för att intervjua min förebild Abraham Lincoln. Båten var väldig trång och mörk,jag var rädd för att smittad av alla sjuka barn som fanns på båten. Jag var så tacksam att jag klarade den långa resan och när jag steg av båten möttes jag av värme och solen sken starkt. Jag log stort för mig själv och väntade på att min hästskjuts skulle komma. 

Nu väntade mig ännu en lång resa till Springfield där Abraham bodde,det tog två dagar och det var regniga kväller och soliga dagar. När jag kom fram till  så blev jag fången av en grupp soldat för att jag fråga om dom kunde säga vägen till Abraham Lincoln hus,jag tror att dom trodde jag ville skulle honom något dåligt så dom tog mig till ett  fängelse. Jag blev väldigt ledsen för att jag missade min intervju. Fängelset var väldigt smutsigt och mörkt,det luktade gammalt svett och det var kalt.När jag kom till min cell så såg jag att jag delade cell med en man. Han hade väldigt mörkt hår. 

Jag kollade på han länge tills han tillslut vände sig om och så såg att han hade stora ögon och svarta ringar under dom, antagligen utav den sömn lösa kvällen och då märkte jag att det var Abraham Lincoln. Jag blev väldigt förvånad och glad och undrade varför han var i fängelset. Jag tog mod och satt mig bredvid han och efter en stud vågade jag fråga han frågor



- varför blev du känd?
jag var USA rebubikanska president, och jag engagerade mig i slav fångan


- varför engagerade du i slav fångan ?

för att jag tycket att det var fel och det var en stor grej.  Jag själv tycker att alla är lika mycket värda och det var därför det blev så viktigt för mig att ändra på skaken.


- varför ville du bli president?
jag hade en svår barndom så jag ville styra ett land och göra det bättre för barn, så att dom kan gå i skola och ha ett bättre land.

- hur var din barn dom?

min barn dom var väldigt svår och jobbig. jag gick inte i skola och min mamma dog när jag var 9 år.  



Efter två långa dagar i fängelset så släppte dom äntligen mig, jag var trött men samtidigt glad eftersom att jag fick intervjua Abraham Lincoln. Den ända frågan jag inte frågade var vad han egentligen gjorde i fängelset. Jag vågade inte eftersom att jag var rädd att det skulle förstöra min intervjua. Under tiden jag åkte med min häst och vagn så tänkte jag på hur stor min upplevelse skulle bli i Sverige. Exakt som förra resan så var det regninga och kalla kvällar  och soliga dagar.
Jag längtade till båten för att det var varmt men jag mindes dom sjuka barnen och dom gamla människorna som man fick kasta över bord för att dom dog.


När jag steg på båten så var det lika trångt och mörkt som förra gången jag måste ha kommit på samma båt igen. När jag kom tillbaka till min lilla by  så var jag överlycklig  jag hade varit i USA och intervjuat min idol abraham lincoln.

När jag hade skrivit klart allt och var på väg att publicera den i  tidningen så tänkte jag efter en stund, jag tänkte på vad folk skulle tycka. Men tillslut så kom jag på att jag hade ett utav minna roligaste dagarna i mitt liv även om vissa vart svåra så fick jag intervjuva  min idol och det var det alt värt. Jag var väldigt glad när publicera den i tidningen och folk kom upp till mig och sa att det var ett bra reportage.Jag var väldigt stolt över mig själv.

1 kommentar:

  1. Ja din miljöbeskrivning är bra och man vill läsa vidare men glöm inte rubrik och avslutning

    SvaraRadera