torsdag 18 september 2014

Vindkraftverk

Vindkraftverk eller kärnkraftverk, Förnybar energi eller icke förnybar energi. Det går mycket debatter om detta inom poletiken, Är det bra eller inte. Vindkraft borde avvecklas tycker jag. Vi får knappt energi ifrån det och det är väldigt dyrt.

Detta anser jag är ett stort problem,vindkraftverk ger inte mycket energi och därför borde vi inte slösa våra pengar på det. Under 2012 hade vi 2800 vindkraft verk i Sverige och det motsvarar 5% av all el vi använder. Är det verkligen värt det? För inte så länge sen ville man bygga upp x antal vindkraft verk i skrea strand. Jag säger nej till detta då, jag tycker det förstör miljön, det är fult enligt mig. Det stör även eftersom det låter högt. Skrea strand borde vara en plats man kan njuta av. Jag tycker personligen inte att kärnkraft verk är så bra heller. Det har hänt ett antal olyckor, vilket har lett till stora katastrofer. Men jag föredrar kärnkraft över vindkraftverk för att det ger oss 40% av all el. Därför borde kärnkraften stå kvar. Vi har 3 kärnkraft verk i Sverige Forskmark,Orskarshammn och Ringhals.

Ifall vi tänker på djurlivet, tänk på alla fåglar som dör. Under 2010 dog 5 000 fåglar
tack vare vindkraftverken. Idag finns det fler vindkraftverk än det fanns 2010, så fler fåglar dör idag.Fåglar drabbas hela tiden utav det vi gör. 5 905 000 fåglar dör i Sverige på grund av oljeutsläpp,jägare,fönster rutor och trafik olyckor.
Jag tycker inte att det är okej att så många fåglar ska behöva dö på grund av att vi ska få el.


Vindkraftverk borde då avskaffas i Sverige på grund av bland annat fågel döden,det ser fult ut och för lite el.








Källor:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar