onsdag 17 april 2013

gramatik (enklaövningar)



Fråga: Skriv tre korta meningar. Varje mening skall innehåll minst ett predikat och ett subjekt
svar: Jag bakar.Mamma leker.Jag slog Matina





Fråga:Skriv tre korta meningar. Varje mening skall innehålla minst ett predikat, ett subjekt och ett objekt
svar: Jag spelat fotboll. Min kat springe på en bil. Jag öppnar ett skåp.



(objekt/attribut/adverbial/predikatsfyllnad)



3 Oskar har vunnit en bil 
       s           p        p       attr a-o 
4 Lisas pojkvän heter Kalle
   attr a-o       s            p      pf       


5 Oskars syster har gift sig

        p             p         p      p     p

6 Nu har våren kommit hit
    attribut       p            s            p

7 Oskar och Kurt fick ovett 

       s         p          p          p       o


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar