söndag 19 april 2015

geografi prov




1. Skriv rätt siffra på raden efter varje linje



Gibraltar sund   1



Saharaöknen    4



 Arabiska halvön    2



Godahoppsudden    8



Guineabukten     5



Victoriasjön     7



Medelhavet   10



 Atlanten     6



Röda havet   3



indiska oceanen     9









 2. Kan en befolkningspyramid användas för att ta reda på:


Hur stora olika årskullar är? Ja/Nej


Hur många turister som besöker ett land? Ja/Nej


Hur stor andel av befolkningen som kan läsa och skriva? Ja/Nej


 Hur stor invandring och utvandring ett land har? Ja/Nej


 Hur fördelningen mellan kvinnor och män ser ut i olika årskullar? Ja/Nej


 Hur stor andel av befolkningen som arbetar med jordbruk? Ja/Nej


Hur stor andel av befolkningen som är barn? Ja/Nej










3. Studera befolkningspyramiderna för Japan år 1950 och 2010. 

a) Vilka förändringar har skett? Kryssa för två alternativ.


 Andelen barn i åldern 0-10 år har ökat.

 Andelen personer över 60 år har minskat.

 Medellivslängden har ökat.

 Kvinnornas andel av befolkningen har ökat kraftigt. 

 Kvinnorna föder i genomsnitt färre barn. 




b) Vilka förändringar kommer att ske enligt prognosen? Kryssa för två alternativ.

Japans befolkning kommer att minska.

Medellivslängden för kvinnor kommer att öka. 

Medellivslängden för män kommer att sjunka.

Antalet barn i skolålder kommer att öka.

Det kommer att födas fler barn år 2050 jämfört med 2010.




c) Vad förklarar att befolkningspyramiden ändrar form på detta sätt?  Kryssa för två alternativ.



Kvinnor föder färre barn. 

Fler människor går i pension tidigare.

Fler människor väljer att arbeta med jordbruk.

Medellivslängden ökar. 

Fler kvinnor flyttar utomlands.




















4.    

a) Studera tabellen och diagrammet och ange vilka tre länder som är markerade med röd, grön och blå symbol.


Röd - Vietnam
Grön - Albanien
Blå - Sverige






b) Förklara hur Maja kan använda diagrammet för att styrka sitt påstående om sambandet mellan BNP per capita och medellivslängd. Förklara också hur Ali kan använda diagrammet för att ifrågasätta detta samband. Vilka länder kan Maja och Ali lyfta fram som bevis för sina påståenden?








5. Klimatet är ett medelvärde av vädret under 30 år. Klimatet studeras genom att mäta temperatur, nederbörd och vindar. Om man utgår från temperaturen delas jorden in i fyra olika klimatzoner. Kartan visar de fyra klimatzonerna.


a)Vad kallas de olika klimatzonerna? Skriv rätt begrepp vid rätt bokstav. Välj bland begreppen i rutan.

A - Polarzonen
B - Tempererade zonen
C - Tropiska zonen
D - Subtropiska zonen




b) I vilken klimatzon är fotografierna tagna? Skriv namnet på klimatzonen under bilderna. 



A - Tempererade zonen


B - Tropiska zonen


C - Subtropiska zonen


D - Polarzonen















6.  De markerade områdena på kartan kan drabbas av klimatförändringarna på olika sätt. Ge exempel på ett område som kan drabbas av: 

a) Fler och kraftigare orkaner 

Ett område som kan drabbas av en orkan är




b) Att havsnivån höjs

Ett område som kan drabbas av detta är:
Förklara varför just detta område kan drabbas av höjda havsnivåer:


c) Torka
Ett område som kan drabbas av detta är:
Förklara varför just detta område kan drabbas av torka:



7.      Nord
Väst            öst
         syd











8. 



2 kommentarer: